Bachs mästerverk på två cembalor/Bachin mestariteos kahdella cembalolla
Schaumansalen / Schaumansali 19.09.2019, 19.00
Marianna Henriksson & Petteri Pitko, cembalo
J.S.Bach: Die Kunst der Fuge (BWV 1080)
…………
Die Kunst der Fuge är Johann Sebastian Bachs (1685-1750) sista verk och höjdpunkten av hans fugakonst. Verket består av en samling fugor och kanoner men verket fullbordades inte av Bach och den sista fugan slutar mitt i. Alla satser bygger i princip på samma tema och i olika fugor och kanoner visar Bach sitt suveräna kunnande som tonsättare och mästare av den polyfona barockstilen. Man vet inte om verket skrevs för något särskilt instrument, och det är möjligt att framföra det på flera olika besättningar. Nu hörs verket som en version av finska cembalister Petteri Pitko och Marianna Henriksson som har bearbetat hela samlingen för två cembalor. Konserten är utan paus och längden är ca 1 timme 15 minuter.
Die Kunst der Fuge on Johann Sebastian Bachin (1685-1750) viimeinen teos ja hänen fuugataiteensa huipentuma. Teoksen kaikki osat rakentuvat yhdestä teemasta, ja sen eri osissa Bach osoittaa suvereenin mestaruutensa moniäänisen musiikin säveltäjänä. Teoksen soitinnuksesta ei ole tietoa, ja se onkin mahdollista esittää useilla eri kokoonpanoilla. Nyt se kuullaan suomalaiscembalistien Petteri Pitkon ja Marianna Henrikssonin versiona kahdelle cembalolle. Konsertti on väliajaton, ja sen kesto on noin 1 tunti 15 minuuttia.
Marianna Henriksson spelar cembalo i Finland och utomlands och är medlem av flera ensembler, bland annat Les Ambassadeurs (Frankrike), KORE-orkestern (Polen), Il suonar parlante (Italien) samt Helsingfors barockorkester och Finländska barockorkestern. Henriksson kombinerar gärna olika konst- och musikformer i sitt arbete. Hittills har hon bl.a. spelat in folkmusik på skiva, turnerat världen runt med en breakdanceshow, spelat i flera finländska nutidsdansproduktioner, deltagit i operaproduktioner med musik av Monteverdi, Stravinsky och Saariaho samt uruppfört ny musik för cembalo. I sina påbyggnadsstudier vid Sibelius-Akademin fokuserar hon på italiensk musik från 1600-talet och tar också med sig dess känslouttryck till möten med andra konstformer. Marianna Henriksson beviljades statens konstpris år 2018.
Petteri Pitko är konstnärlig ledare för Finländska barockorkestern (FiBO) och han konserterar aktivt med olika ensembler i Finland och utomlands. Hans mångsidiga repertoar sträcker sig från tidig barock ända till nutida musik. Han fungerar som lektor i tidig musik vid Yrkeshögskolan Novia i Jakobstad.
Petteri Pitko har uppträtt som solist med Akademie für Alte Musik Berlin, Zürcher Kammerorchester, Tapiola Sinfonietta och Mellersta Österbottens kammarorkester och som kammarmusiker på otaliga finska musikfestivaler, i Europa, China och Sydkorea. Som orkestermusiker och continuospelare har han spelat bl.a. i Berliner Filharmoniker, RIAS kammarkören, Stavanger symfoniorkester, Ensemble Resonanz och Radions symfoniorkester under ledning av Simon Rattle, Peter Rundel, Beat Furrer, Fabio Biondi, Rinaldo Alessandrini, Susanna Mälkki och Hannu Lintu.
Marianna Henriksson on kansainvälisesti esiintyvä cembalisti, joka toimii useiden orkesterien ja yhtyeiden jäsenenä sekä solistina. Hän on esiintynyt mm. Helsingin barokkiorkesterin, Suomalaisen barokkiorkesterin, ranskalaisen Les Ambassadeursin sekä italialaisen Il suonar parlante -orkesterin riveissä. Henriksson on aktiivinen monitaiteisella kentällä. Hänen johtamansa Monteverdin Maria-vesper sai hiljattain ensi-iltansa Helsingin barokkiorkesterin ja Uuden tanssin keskus Zodiakin yhteistuotantona. Henriksson tekee tohtorintutkintoa Sibelius-Akatemiaan 1600-luvun alun italialaisesta musiikista. Hänen debyyttisoololevynsä Frammenti del discorso amoroso ilmestyi huhtikuussa 2018. Hänelle myönnettiin esittävän taiteen valtionpalkinto vuonna 2018.
Petteri Pitko on Suomalaisen barokkiorkesterin (FiBO) taiteellinen johtaja ja aktiivisesti konsertoiva muusikko, jonka ohjelmisto ulottuu varhaisbarokista aina uusimman musiikin kantaesityksiin. Hän toimii vanhan musiikin lehtorina Novia ammattikorkeakoulussa Pietarsaaressa. Hän on esiintynyt Akademie für Alte Musik Berlinin, Zürichin kamariorkesterin, Tapiola Sinfoniettan ja Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin solistina sekä kamarimuusikkona lukuisilla musiikkijuhlilla Suomessa, eri puolilla Eurooppaa, Kanarian saarilla, Kiinassa ja Etelä-Koreassa. Orkesterimuusikkona ja continuosoittajana hän on työskennellyt mm. Berliinin filharmonikkojen, RIAS-kamarikuoron, Stavangerin sinfoniaorkesterin, Ensemble Resonanzin ja RSO:n kanssa mm. Simon Rattlen, Peter Rundelin, Beat Furrerin, Fabion Biondin, Rinaldo Alessandrinin, Susanna Mälkin ja Hannu Linnun johdolla.
Arr./Järj. Jakobstads Konsertsal Ab & Finländska barockorkestern / Suomalainen barokkiorkesteri